Rabu, 28 Disember 2011

maksud NURHANA QISTINA

baru2 nie aku ade dgr gak tanyala ustaz kat tv9 pasal nama jin dalam perubatan islam.ustaz ape ntah namenyer aku pun xigt,die ckp nama Qistina tu adelah salah 1 name panggilan utk jin..wah risau gak aku.tp ustaztu ckp klu dah letak jgn plak gigih g tukar plak name anak tu kat JPN..cukup sekadar panggil je name yang lain.lagipun kitorg dah biase panggil name anak aku hana.ustaz tu ckp lg nama najwa,alisya,batrisya pun name jin gak.die ckp lg klu letak tkut anak tu kene penyakit misteri.sedare aku name najwa elok molek je die.bkelulusan tggi lg tu.dah nak kawin dah pun.Wallahualam..aku pun xtau kesahihan name2 nie..pastu td kak haza kwn opis aku ade bg 1 link nie btau ustaz haron din pun ckp jangan caye bende nie sume..takut jatuh syirik..

Nama anak jin : Pendapat Ustaz Zaharuddin
Kesinambungan dari entry "Nama kegemaran dan pilihan Jin untuk anak mereka".


Di bawah saya sertakan snapshot dari Fb Ustaz Zaharuddin.net berkaitan isu nama bagi anak jin:

"Tiada sbrg dalil yg sohih berkenaan nama2 tertentu adlh nama anak JIN, lalu dikatakan jika diguna &
dipanggil kpd anak kita, lalu anak kita akan ditimpa penyakit misteri. Hal ini sama sekali
TIDAK BOLEH DIPERCAYAI, malah bercanggah dgn firman Allah
surah al-Naml ayat 65. Malah boleh termasuk dlm men'sial'kan nama tertentu,
 jika itu berlaku boleh jatuh syirik, Nabi bersabda :اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ ، اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ Ertinya :
 Sial menyial itu syirik, sial menyial itu syirik ( Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi).
 Berhati2lah..lanjut baca di link. "Kesilapan Umat Islam Dalam Kepercayaan & Aqidah".

"Saya baru sahaja menghubungi Dato' Dr Haron Din berkenaan nama-nama yang dikatakan anak JIN, beliau MENOLAKNYA dan juga menggunakan ayat 65 surah an-Naml menolak pengalaman tertentu sesiapa jua yg mengatakan nama2 tertntu boleh membawa penyakit misteri. Cuma hanya ada nama JIN yg disebut di dalam hadis shj yag elok tidak digunakan spt Azazil, Wiswas, Khannas, Murrah, Harb, Soba & brbp yg lain disebut dlm hadis, Itupun tidak sohih jika guna maka akan kena sakit misteri. Ia bercanggah dgn Al-quran." Dari  Fb Ustaz Zaharuddin.net

Wallahu a’lam bish-shawab.....
so skang nie aku xdela lg nak risaukan name anak aku nie.aku sertakan skali link yg telah diberikan:
http://www.anamarzablog.com/2011/12/nama-anak-jin-pendapat-ustaz-zaharuddin.html 

maksud bagi nama anak aku NURHANA QISTINA ialah

NUR=cahaya
HANA=rezki tanpa kepayahan,kebahagiaan
QISTINA=keadilan

so arap2 anak aku sihat sejahtera....
TQ kak haza

8 ulasan:

  1. Nama anak sy pun Nur Qistina Umaira...cahaya keadilan si pipi merah..hrp2 ank sy dpt membesar dgn sihat lah..

    BalasPadam
  2. Org sekarang suka repost tampa usul periksa and cakap tampa berfikir panjang...

    Qistina nama yg baik hanya kerana seorang yg mengamalkan perubatan cara islam bagi statement sedemikian 1 malaysia viralkan tampa periksa.

    Nama anak sy pun qistina...

    BalasPadam
  3. Org sekarang suka repost tampa usul periksa and cakap tampa berfikir panjang...

    Qistina nama yg baik hanya kerana seorang yg mengamalkan perubatan cara islam bagi statement sedemikian 1 malaysia viralkan tampa periksa.

    Nama anak sy pun qistina...

    BalasPadam
  4. Ank saya qistina batrisyia,bila dh jadi viral sy terasa nk g jpn tukar nama,tp qistina ni mksdnya keadilan,dl al-quran sdiri xde ckp xboleh ltk nama qistina..apa yg pnting sebgai ibu kita bykan berdoa supaya ank2 kita dlm lindungn allah..

    BalasPadam
  5. Ank saya qistina batrisyia,bila dh jadi viral sy terasa nk g jpn tukar nama,tp qistina ni mksdnya keadilan,dl al-quran sdiri xde ckp xboleh ltk nama qistina..apa yg pnting sebgai ibu kita bykan berdoa supaya ank2 kita dlm lindungn allah..

    BalasPadam
  6. Nama anak Saya iman Qistina sofea... Takut juga Dengan berita 'Qistina' bermaksud penghulu Jin... Betul ke???... Moga anak2 kita sentiasa dibawah lindungan ALLAH s.w.t

    BalasPadam